Thursday, October 10, 2013

10 Tanda persahabatan yang tidak sihat

Tujuan entri ini ditulis adalah untuk menganalisa jenis jenis persahabatan dan adakah persahabatan itu sihat atau memudaratkan kesihatan anda juga emosi. Puiii ayat tak mo kalah. Tapi tujuan nya itu lah yer. Ayuh mari.

1. The Taker
Bukan undertaker ahli gusti ke apa. Nama pun taker, dalam bahasa melayu ambil. So dia akan ambil segala yang lu ada like peluang, kekayaan dan sbg nya untuk memuas kan tuntutan nafsu dan ketamakkan beliau. Aktiviti ambil mengambil ini akan di lakukan tanpa sedikit pun rasa bersalah dan penyelasan. Kengkawan jenis camni dia akan remain lama dalam hidup lu until tertangkap lalu dibuang jauh jauh sambil cakap sayonara.

2. Tekanan
Jika lu ada kawan yang slalu bikin stress diatas apa jua tindakan beliau, kawan jenis ini harus disingkirkan. Kawan yang baik takkan sesekali cuba untuk stresskan anda. Berbagai espek boleh menyebabkan tekanan ini, antara nya, membantu dan mem "please" kan rakan anda dalam keadaan terpaksa, dalam erti kata lain membantu dalam paksa rela atau tak berapa nak ikhlas sbenarnya.

3. Huru hara
Percaya atau tidak, ada jenis sahabat yang enjoy je tgk anda berada dalam keadaan huru hara. Dan sebagai bonus, keadaan huru hara tu tercetus dari beliau sendiri. Dalam hal lain pula, ada yang mendrag anda ke kancah permasalahan yang beliau hadapi, secara tak langsung anda sama sama menghadapi permasalahan yang di hadapi. So dari hidup anda aman damai peaceful je, terus jadi kacau bilau sbb kan nak memikio kan masalah member tadi, get it apa yang cuba nak disampai disini?

4. Gossiper
Oh ini paling enak dalam dunia persahabatan. Sapa je yang tak seronok ada kawan untuk gosipan? Tapi fikirkan sejenak, jikalau dengan anda, sahabat anda boleh bergosip tentang orang lain dengan anda, takkan dia tak boleh gosip tentang anda dengan orang lain pula kan? make sense kan? So jika anda gosip, dan orang lain plus sahabat anda gosip anda pula, terima sahaja lah. Dan sahabat anda itu adalah?

5. Kritik mengkritik
Ooo yang ini mmg lahir sebagai juri barangkali. Anda mempunyai impian dalam hidup anda? Tapi rakan anda mengkritik teruk impian anda itu. How do u feel? rakan jenis ini akan cuba membuatkan anda tidak maju ke hadapan dan akan memastikan anda berada setaraf dengan beliau. Sounds like more to envy la. Tak salah memberi kritikkan yang membina. Tapi kalau dah more to mengondem dari mengkritik, letak titik noktak, and cut it off.

6. User
Sahabat jenis licik. Meraka akan call anda, ajak hang out, buat hari anda menjadi bahagia untuk sehari suntuk dan di akhiri dengan permintaan yang tidak tidak. Keji? Kalau anda tidak dapat memberi yang diinginkan, thats it, hari berkenaan adalah hari terakhir untuk merasa bahagia. Meraka akan hilang dan lenyap begitu sahaja. Tapi bagus juga, sbb tak payah nak halau, mereka akan berlalu begitu sahaja. Dan hilang dalam kesamaran.

7. Bossy
haa ni ramai je prangai camni kan? dalam ramai ramai kawan kita ada, mesti ada sekor dua camni. Bagi arahan suruh buat itu ini, camna nak buat segala. Tak perlu kawan macam ini, sbb kat ofis kita dah sedia kala pening dengan bos sendiri, bila diluar pejabat pula ada juga begini. Kawan jenis ini sangat tidak menyihatkan.

8. Pemberi alasan
Jenis ini mmg pelik. Dia macam paling bizi dalam dunia. Bila ajak lepak, katanya bizi, bila kita call, tak berjawab katanya bizi jugak. Tapi ujung ujung bila ada masalah dia kata "i thought u always beside me when im in trouble". Vavava sedap kauu sahaja kan. Macam orang lain tak bizi nak hadapkan masalah kau ini. Cut it off, goodbye my friend.

9. Tidak pernah membalas kebaikan
Ada sesetangah akan kata "ee tak ikhlas rupanya ko menolong ek?" tapi tgk la pertolongan apa yang dipinta. Kau jenis rela je do everything for ur friend, tapi ur friend? rela? ikhlas nak tolong? Bukan mengharapkan balasan, tapi bukan ke membalas budi tu satu pekerti yang baik? haa pekerti okayyyyyyyyy jadi tak payah nak berharap sangat dengan kawan sebegini.

10. Pilih pilih better deal
Faham tak maksudnya? Contoh kes ek, gua ajak sipolan A pi funfair, ok sipolan A stuju, tetiba Sipolan B plak ajak Sipolan A pegi pasar malam, merasakan pegi pasar malam adalah lebih enjoy, maka sipolan A meninggalkan gua kontang kanting kat funfair sensorang lalu dia join sipolan B. Ha get it? This is what we call sangat la mementingkan diri sendiri tanpa mempedulikkan perasaan rakan nya lain. Untuk menghindari nya, avoid to seal any deal dengan sahabat jenis macam ini.

Ok dah jenuh taip sepuluh sub tajuk. So agak agak, lu orang ada tak kengkawan pangai seperti diatas? ke lu orang yang pangai seperti diatas? Nasihat gua, sebelum memutus hubungan persahabatan, kaji baik buruk dahulu ya. Kot kalau rakan anda bikin salah lite lite, maafkan je la. Mmg la memninta maaf lapan belas kali lebih mudah dari memberi maaf. Tapi atleast ada la niat cuba juga memberi peluang ke atas sahabat anda itu. Dan agak agak kesalahan yang dilakukan rakan anda tu boleh diklasifikasi kan sebagai gantung mandatori, sebaiknya berhenti disitu lalu blah je la sbelum perkara lebih buruk terjadi. Okay?

Farid kata: Bukan orang lain je imperfect, kita pun sama juga ada je cacat cela nya, dan ada je bahagian yang perlu diperbaiki.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis