Sunday, January 30, 2011

Gaul punya kemusykilan

Tetiba terasa hati membaca artikel ini bila mana suatu ketika dahulu aku pernah dilabel sebagai anti sosial. :p


Pergaulan Menurut Islam
Soalan:
 
Bagaimanakah sebenarnya pergaulan antara lelaki dan perempuan menurut pandangan Islam. Saya bertanya kerana saya jarang menegur perempuan kecuali pada hal yang penting sahaja. Walau bagaimanapun, saya dikatakan sombong oleh kaum perempuan di tempat saya tinggal dan universiti saya. Saya harap Tuan dapat jelaskan dengan terang?
Najeb, Kajang
Jawapan: 
    Islam tidak membenarkan apa jua bentuk hubungan antara lelaki dan perempuan bagi mengelakkan fitnah dan menjauhi zina. Kecuali dalam keadaan darurat sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh imam muslim di mana Rasullullah SAW membenarkan orang perempuan pergi ke medan perang bagi menolong merawat pesakit-pesakit dan menyediakan minuman.
    Dalam suasana kebebasan yang ada pada hari ini setiap individu muslim harus menyedari batas-batas pergaulan agar terhindar dari perkara terkutuk sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Isra' ayat ke 32 yang bermaksud: " Dan janganlah kamu mendekati zina ".
      Perbuatan anda membatasi pergaulan dengan wanita adalah sangat elok untuk menjaga diri sendiri, dan anda harus mempertahan prinsip tersebut tanpa memperdulikan kata-kata orang lain. Namun anda juga perlu bergaul dengan ramah dalam keadaan-keadaan tertentu yang tidak menimbulkan fitnah seperti dalam dewan kuliah dan sebagainya agar anda tidak dianggap sombong dan memencilkan diri dari teman-teman kerana desakan hidup pada masa ini memerlukan kita bergaul dengan semua lapisan masyarakat. 

Tak kisah la nak label org saiko ke, mental problem ke, simbol sex ke (pamela anderson konon), yang penting kita harus sedar keadaan diri kita sendiri. Konon sangatkan ayat aku. Ok stop it.


Pesanan dari saya yang tak seberapa ini: Walaupon hidup dalam dunia serba moden, tak semestinya semua nya ikut berubah. Hukum tetap sama tanpa sebarang perubahan. *Sambil betulkan serban.

2 comments:

sW33tdARLiNG said...

**sambil betulkan kain yang terselak... kekekeke

sw33tdarling.com

farikh said...

tutup mana mana patut tutup muahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis