Thursday, July 14, 2011

Jangan tipu, dosa mati seksa

Setelah gua rasa gua cukup smart, Gua pasang lagu kuat kuat, gua jalan dalam keadaan sederhana laju. Sambil jalan, mulut kumat kamit miming lirik dalam lagu.

Suasana hening dalam gerabak tren yang membawa sebilangan besar warga kerja menuju ke pejabat masing masing. Ada yang tidur, ada yang membaca, ada yang senyum seorang diri tatkala melihat skrin telefon bimbit dan ada juga yang fikiran menerewang di luar tingkap.

Hujan turun mencurah curah pagi itu. Dalam fikiran, memang enak jika dapat baring sambil peluk bantal kesayangan seumur hidup gua.

Selesai cucuk tiket, gua naik tangga bergerak, tak mampu nak panjat tangga yang tinggi tinggi. Sampai di atas stesen, nahh hujan makin lebat menderu. Gua ambil port tepi tangga, tegak berdiri semacam mau nyanyi lagu negaraku dengan harapan hujan akan reda.

Datang seorang pakcik yang buta gua rasa sbb bawa tongkat. mengelak dari hujan, setiba disebelah gua, di campaknya tongkat, dan sibuk sibuk susun tisu dalam bakul. Gumam gua dalam hati "betul ke apa yang gua nampak?"

Gua peratikan pakcik tersebut dengan teliti. Usai menyusun tisu tadi, dia terus terus tegak berdiri sambil mencapai tongkat dan bakul tisu tadi. Cepat cepat pejam mata dan secara rasmi nya sudah menjadi buta. Lu biar betul pakcik, pura pura buta walhal tak buta. Nanti tuhan ambil betul betul deria penglihatan lu, baru lu tau.

Gua ada juga rasa rasa mau kelepow kepala pakcik tu, tapi gua dah lambat masuk ofis pula. Nasib menyebelahi lu la pakcik. Gua yakin dengan cuaca pada ketika itu, gua jalan laju laju menuju stesen Star seberang jalan pula.

Pesanan gua: Selain cari rezeki halal, biarlah dengan cara yang halal juga.

4 comments:

Mya said...

pakcik pakcik..

farikh said...

ingat org muda je suka nipu haishh

NaharTinie said...

rupanya yg dlm drama-drama tu, betul kan...hmmmm

farikh said...

mungkin drama tu based kisah kehidupan sebenar barangkali kak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis