Sunday, July 14, 2013

KUL- KBR 8 : Kampung Kraftangan



Ok dah abis cerita kat Istana Jahar tadi, so kita ke Kampung Kraftangan la pula ya. Lokasinya sangat dekat dengan Istana Jahar tadi. Kalau rela boleh je jalan kaki dari situ ke Kampung Kraftangan ini. Ok isi kandung dalam kampung kraftangan ini pasti la kraftangan kraftangan yang ada di Kelantan ini. 

*Rotan nak pukul anak pon ada jual dalam ini*

Disini ada bayaran masuk takat takat singgit dua je seorang. So murah. Dibahagian luar Kampung ini ada kedai kedai menjual kraftangan dari rotan, mengkuang bagai segala, tak ketinggalan ada fridge magnet juga keychain keychainan. Harga harga tak pasti pula sbb gua kurang memberi perhatian sepenuhnya tatkala menahan bahang pada hari berkenaan. 

*daun sireh dan buah pinang gergasi akan menyambut kedatangan anda*



Bahagian dalamnya pula ada la terdapat sebuat muzium dimana menempatkan barang barang yang berkaitan kraftangan juga keterangan nya. So pada yang minat dengan kraftangan mmg wajib ke sini. Dari songket, batik hingga ke perhiasan tembaga dan perak smua ada didalam ini. Siap dengan detailnya sekali. 

*baju bajan rekaan Zang Toi katanya, koleksi diraja*

*dua gergasi didalam satu cermin ajaib*


*Yang warna merah tu adalah kukur kelapa, tak tau apa kukur kelapa?! Tukar jangan jadik melayu*

Bahagian bawah muzium ni cam ada tempat makan, tapi gua tak pasti la mmg untuk publik atau mmg dorang bukak untuk staf ke hapa, apa yang penting bau bauan lauk lauk nya mmg menusuk kalbu, sangat mengoda. Tapi kami kami ini baru je makan pagi, so jangan la nampak resaksa sangat nak makan tgh ari pula. So buat buat tak tau je dengan gangguan bau bauan lauk yang menghantui itu.

*Corak corak songket yang telah wujud*

*Mesin tenun songket, agak nya la ek, gua sendiri pun tak pasti. Tapi leh ke panggil "mesin"? hantam saja lah labu*

So Next destination la pula ya..

Farid kata: Tetiba tringat komplek kraf jalan conlay plak

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis