Wednesday, March 16, 2011

Pembaca dan pengikut

Setelah sekian lama berblog, sampai tiga blog aku pernah wujud termasok yang ini, pernah tak korang terfikir atau terconcern (ok there's no such a word) tentang pelawat yang datang, tinggal komen mahupun apa apa yang berkaitan dengan pengunjung blog anda? *tetiba "anda" plak.

Setelah membuat beberapa kajian (chewah, saintis sangat ayat ko), ada sesetengah bloger that really dont bother bout all this thing, like dia tulis dan update segigihnya. Kira bagus juga begini, sbb once ko terlalu concern ngan visitor mahupun komen blog sendiri, silap aribulan ko leh jadik down sbb blog tak mendapat sambutan. Ni aku pernah lalui masa memula aku bukak blog. Then now aku jenguk jumlah visitor sehari sekali sudeh, tu pun di pagi hari la.

Lagi satu, ada sesetengah like down bila tgk takdak org komen. Kamon la beb, tak de org komen tak bererti tak de org baca blog ko kan? Kalau ada seratus komen pon tapi semua komen mengondem better aku rasa tak yah ada komen. So jangan diukur kehebatan sesebuah blog berdasarkan komen. Yer la kalau dah beratus  komen yang diterima bermakna mmg blog tu glam la, itu tak dinafikan.

Pautan, pernah korang ambil pedulik tak dari mana blog korang dipaut kan? atau dalam bahasa omputihnya di link kan? mmg la payah nak trace mendalah gini kan. Tapi sebagai blogger wajib la berfikiran positip, sbb once org linkkan blog ko, bermakna blog juga di pomotkan secara tak langsung, get it? and its free! takat ni aku tak pernah la jumpa org marah marah sbb blognya di linkkan tanpa kebenaran. Sila pikir logik akal. (capai mic trus nyanyi lagu agnes- tak ada logika)

Then come follower plak. Honestly bagi aku, tak berapa penting. Sbb as long ko setia baca blog berkenaan ko baca je la. Tak kisah ko folo ke idak, tu readers punya hak, tak de maknanya ko nak pepaksa org suh folo. Kut dapat duit ke hapa mmg aku pun memaksa korang suh folo.

Pengajaran ayat: Doesnt matter macam mana korang nak berblog as long as tak menjerumus ke arah perkara perkara negatip sudah. Jangan sampai ada yang kene gari ke hapa ek. Yer saya ni hanya blogger kecil kecilan dan tak hebat mana pun. Dah abis.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis