Friday, June 10, 2011

Cerita naga dan bayang bayangnya


Sebelum gua dan member gua ke tempat membeli durian yakni di Balik Pulau yang jalan nya seperti menuju ke neraka itu. Gua singgah sini dahulu yakni Empangan Teluk Bahang. Jangan risau tempat ini adalah percuma, tiada sebarang cas mahupun gomen tax di kenakan. 

Kalau lu orang pernah sampai sini, lu orang pasti tahu betapa indahnya kawasan ini. Hanya mempunyai sebatang jalan yang mempunyai dua lane tapi kereta di tegah untuk di pandu didalam kawasan ini. Lu orang toleh kanan, adalah kawasan tadahan air yang gua rasa lebih mirip pada rupa tasik dan jika lu orang toleh kiri pula adalah pemandangan laut yang indah.

Member gua berkongsi cerita tentang sebuah tasik, tapi gua dah lupa tasiknya dimana. Tersebut lah kisah seorang pondan, tapi nama sebenar tidak dapat dipastikan kesahihannya. Arakian nya nama pun pondan, wajib la pesen pesen menggedik gedik dengan laki laki. Pada suatu hari yang bersejerah bagi pondan itu, dia berbuta dating (blind date) bersama saorang laki laki, pun nama sebenar tidak dapat dikenal pasti.

Mungkin akibat keburukan paras rupa, ya la, lu orang bayangkan laki laki jadi perempuan di zaman yang tak berapa kemajuan menukar jantina pada masa itu. Lu orang bayangkan la. Pada yang tengah menjamu selera tidak perlu bayangkan. Ok berbalik pada cerita tasik tadi, akibat keburukan yang tidak bisa ditahan tahan oleh laki laki itu tadi, maka laki laki itu telah menolakkan pondan itu jatuh kedalam tasik tersebut. Menjunam jatuh si pondan itu tadi ke dalam tasik. Terkapai kapai lah pondan itu kerana beliau tidak pernah mengikuti kelas renang sewaktu zaman persekolahannya. 

Untung sabut timbul, untung batu tenggelam, tapi malang sekali pondan itu bukan sabut. Setelah mati kelemasan. Pondan itu pun mati. Dan tidak semena mena, secara mejik nya pondan itu bertukar menjadi naga. Naga apa? Naga pondan la, takkan naga tasik chini pula. Begitulah pengakhiran riwayat si pondan tadi, berakhir sebagai seekor naga yang mendiami tasik itu sehingga ke hari ini. Sila percaya.

Pesanan Farid: Gua takut naga, tambah tambah naga pondan

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis