Friday, June 24, 2011

Gua duduk pandang kasut

Satu malam gua pakai jaket smart smart, gua sembur perfume tiga kali. Gua fikir nak pakai kasut apa. gu jalan laju laju sambil dengar lagu Lady gaga. Sampai LRT stesen gua beli tiket ke klcc. Gua tunggu sampai tren empat koc baru gua naik. Gua berdiri belah tepi pintu sambil pandang luar, fikiran menerewang. Sampai satu stesen mamat cina naik, bertatu di lengan. Ganas, muka garang. Tapi malangnya sanggup berebutkan tempat duduk dengan seorang makcik. Manusia oh manusia.

Sampai lrt muka gua agak kelat. Macam biru biru pun ada. Member gua sudah tegak berdiri sebelah kaunter maxis sambil main angry bird di ipod. Gua dah depan dia pun dia buat derk. Lagi tambah kebiru biruan muka gua. Gua hoi kan dia, baru perasan.

Sambil jalan sambil gua lilitkan tali earfon gua pada ipod. Dari jauh gua sudah nampak papan tanda Nandos. Gua buat buat muka biasa, sebab gua tak berapa gemar nandos. Lima kali melawat, lima kali gua makan free. Termasuk ini jam pun gua makan free.

Restorennya sesak, hiruk pikuk dengan suara orang. Ada yang tengah lambai tangan, ada yang menjerit mengawal tingkah laku anak. Member gua tunjuk isyarat peace pada waitress yang cun tu. Isyarat tempat duduk untuk dua orang. Waitress tu senyum terus melambai lambai bereti ada tempat kosong.

Nun dihujung sudut kedai. Sebelah kiri gua, dua orang makcik yang rancak berbual hal rakan sekerja di pejabat, sampai terjuih juih muncungnya bercerita dan sambil menjeling pada gua, takut takut gua ni ejen penyiasatan upahan rakan sekerjanya.

Sebelah kanan dan hanya terpisah dengan dinding lobang lobang, adalah sepasang kekasih yang bercakap seperti membuat pengumuman. Pasal kad kredit, pasal kelambu, pasal dapur minyak tanah smua cerita. Gua pekakkan telinga. Gua pandang menu gua. Gua belek satu satu, ada set cecah RM185? hidangan satu reban ayam gumam gua dalam hati.

Gua mau makan 1/4 sahaja dengan teh o ais limau. Perasaan gua gundah gulana. Member gua buat muka selamba. Sambil humming lagu lady gaga. Gua duduk tegak sambil kaki kuis kuis bawah meja. Makanan tiba, gua kerat kerat ayam tu, macam ayam tu dah buat salah besar pada gua.

Gua sumbat cebisan ayam, nasi dan koslo serentak sampai penuh mulut gua. Nak kunyah pun macam mustahil. Member gua dah pandang paiseh gila. Gua jeling dendam sama dia, sambil mulut penuh gua cakap "lu pandang apa?" member gua geleng kepala lima kali. Itu jam gua dah rasa macam ada yang tak kena dengan perut gua.

Teknik sumbatan rakus berlangsung selama tiga minit. Cukup lima minit, licin pinggan gua. Gua hirup ice lemon tea tu sampai separuh. Gua pandang kiri kanan, sambil kaki gua sambung kuis bawah meja. Member gua makan dengan muka selamba. Dua makcik belah kiri gua dah pandang paiseh sama gua. Gua jeling sekali, terus mereka pandang tempat lain.

Tiba tiba gua berdiri tegak, member gua toleh "pehal lu ni? Lepas makan nak berkawad?". Tiga kali gua geleng kepala, "Gua nak pegi toilet untuk kali keenam sejak dari rumah" Terbarai ketawa member gua. "Lu diam" balas gua tegas, muka dah biru air laut. Terus berlari gua keluar.

Tu je.

Pesanan Farid: patutnya tajuk kali ini adalah "Gua yang cir bir"

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis