Tuesday, June 7, 2011

Durian yang berhaga

*semoleknya gua tepis biar jatuh kebawah, tapi rugi la pula sebab harganya sangat tidak masuk akal*

Insiden ini berlaku di Penang. Sedang gua lepak lepak sambil merokok barang sepam dua, tiba tiba kawan gua phewit sama gua nak pegi makan durian. Ikut kamus hidup, gua memang tak makan durian. Kalau dipaksa makan, gua akan muntah lalu jatuh sakit. Sebagaimana pengunjung pengunjung pulau mutiara (ceh ayat agensi pelancongan sangat) tahu durian mudah didapati di Balik Pulau kerna di situ terdapat banyak dusun durian. Tempat dimana org putih kene baham dengan anjing, ingat kalau nampak anjing tak payah nak berlakon ambil batu lepas tu pura pura baling, sebab kalau anjing tu nak baham lu orang, dia tak kira ko nak baling dengan batu bata ke, batu karang ke, mahupun baru bersurat. Baham tetap baham. Yer selain takut dengan cicak gua mmg takut dengan anjing.

Gua pun stuju je tanpa sebarang bantahan. Selepas melalui jalan berliku liku akhirnya gua berhenti di satu kedai menjual durian betul betul di suatu kona. Kira belum sempat kona baring dah nampak kedai itu. Elok sahaja gua park kereta, bau durian menusuk nusuk kedalam rongga pernafasan sehingga menyebab kesesakan nafas lalu gua pengsan, ok lakonan hebat. Bagi gua secara peribadi bau tersebut seperti kentut yang ditahan tahan. 

Seraya gua berkata pada member gua, yang gua rela tunggu dalam kereta, beliau pun trus kluar kereta tanpa banyak soal. Beberapa minit berlalu, gua sempat berbual bual sama adik gua bertanyakan khabar dan meninggalkan beberapa pesanan, member gua pun muncul dengan senyuman menyimpul nyimpul, pesen pesen org dapat nikah kali keempat. 

Elok sahaja beliau melabuhkan punggung (sopan sikit sebutannya) ke atas seat kereta yang bapak gua baru tukar, seat tu keras dan amat menyakitkan punggung bila perjalanan jauh. Gua terus tanya, mana duriannya? member gua menjawab "ni hah, apek tu dah bukak bubuh lam bekas, balik trus baham tak payah terkial nak bukak nanti". Gua pun cam heran, lu orang jangan heran sbb gua tau lu orang suka makan durian. 

Soalan seterusnya "berapa biji nih?". jawapan "sebiji je, dua kilo, sekilo rm30". Woh bukan kepalang terkejutnya gua hampir nak pengsan untuk kali kedua, tu gua belum buat kira kira congak yang beratnya dua kilo maka jadi rm60. Member gua yang tak berhenti sengih terus memberi alasan, durian sultan pasal tu mahal.

Sumpah gua tak de idea ada durian sultan, durian maharaja, durian maharani, durian bendahara, durian bapak menteri, durian hulubalang, durian gundik dan segala macam watak dalam istana jadi tajuk kepada durian. Sila percaya. Dan seraya mendengar jawapan itu gua terus memandu pulang dalam keadaan bingung dan muka seperti ternampak hantu pocong lompat dalam dusun durian. 

Sampai di resort, gua bertitah sesungguhnya member gua kene makan durian di luar bilik. Ini kerana jika member gua tak makan diluar bilik, maknanya gua pula kene tidur diluar. Jadi sebelum gua murka sbb gua kene tidur diluar bilik semoleknya gua bertitah terlebih dahulu. 

Pesanan Farid: Apa nampak style sangat ke kalau makan durian mahal?

8 comments:

fa8_sepetboyz said...

mcm sodap jo durian 2...kegemaranku tu...hehehe

farikh said...

sedap sangat ke durian ni?

fa8_sepetboyz said...

nikmat dia hingga menjilat jari...hehehe...
btw awk x mkn durian ke...?

farikh said...

aa ah saya tak makan durian

fa8_sepetboyz said...

lah yeke...saya nie pantang jumpe durian...

farikh said...

owh

sufian.ghaffar said...

durian... best tau kalau dapat kopek durian sendiri... ade feel yg tak dapat nak gambarkan mahupun mms hahahaha...

farikh said...

saya tak makan durian, tapi saya mahir bukak durian, ini seirus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis